Slipp stressen med rätt tankemönster – så gör du PDF Utskrift E-post
2013-09-24
Många gånger när vi pratar om vikten av balans har vi ändå inte tagit reda på den viktigaste frågan, - vad betyder balans – för mig? Om du ser till att du sover tillräckligt för att du ska må väl, du har en bra uppdelning av dina vakna timmar mellan jobb och fritid. ÄR du i balans då? Nej, inte nödvändigtvis. Inte om du, - trots dessa goda och viktiga komponenter, är på fel ställe i dina tankar och i dina känslor. Tänk rätt stressa mindre

 

Vad är balans för dig? När folk pratar om balans, - vad känner du då är huvudfrågan? I ditt liv. Är det en balans mellan jobb och fritid? Egentid – och allmäntid? Åtaganden – positiva spontanhändelser? 

Fundera över dessa tre frågor:
NÄR känner du dig balanserad?
HUR känner du dig balanserad?
VAD HÄNDER när du är balanserad, kontra när du inte är det?

Har du på riktigt satt dig ned och funderat på dessa frågor? Det är väldigt lätt att bara ”leva på” i ullstrumporna utan att reflektera på några väsentliga frågor. Vi missar så mycket information om oss själva som är väldigt viktig, för att inte säga avgörande – gällande hur vi mår. Inte i vårt då, eller i vårt sen, - utan här och nu.

Sluta fokusera på allt du INTE har
En viktig sak för att skapa balans är att du inte ska fokusera på allt det du har för lite av, att din kropp är fel, på saker du avskyr, folk du avskyr, allt som du inte vill ha, eller allt det där som du VILL ha, men inte har. Om det är på de här sakerna eller liknande saker som du har ditt mesta känslo- och tankefokus, då kommer du vara i allt utom balans.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lili Öst
Lili Öst | www.liliost.se
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

 

Tips för dig som vill komma i känslomässig och tankemässig balans är att:
• Ta reda på vad du tänker på lättast, problem eller positiva saker
• HUR tänker du på de utmaningar du har i livet? Hur ofta? Och ur vilket perspektiv? Har du lätt att sätta på dig offerkoftan, skyller du lätt på yttre omständigheter när något negativt händer dig? Hur mycket tar DU ansvar för de saker som händer som ger dig oönskade resultat?
• Lär dig att fokusera på det som du är glad och tacksam över att du redan har och på att bjuda in det du vill ha mer av. Längta gärna, men med en positiv övertygelse och tilltro att det redan är på väg till dig, tillåt dig själv att njuta av att leka med tanken hur det kommer att kännas när det är framme och landa i känslan att du ser fram emot att ta emot det med öppna armar när det är framme hos dig.

Genom att bli medveten om dina tankar och känslomönster och byta ut de negativa som inte gagnar varken dig eller ditt inre, har du klart lättare att komma i balans. Om du är sönderstressad, trött och utarbetad och fokuserar negativt, då genomgår du med all säkerhet ett litet helvete som bränner ljuset i bägge ändar.

Men om du trots att du är trött och utarbetad – inte hänger dig åt stresstankar utan ser till att välja tankar som gör dig stark, fokuserad och harmonisk och väljer att vara positiv, då klarar du av att vara i balans trots situationen.

Balans för mig, om jag får ge dig ett gott råd är alltså inte – enkom – att ha ordning på livspusslet, utan jag vill med eftertryck poängtera vikten av att ha koll på HUR – DU – TÄNKER!

 

 

Läs fler av Lili Östs artiklar

>> Lyssna på din magkänsla - fatta beslut därefter

>> Grundtankar och tips om personlig utveckling

>> Tänk nytt, få nytt


         

 

Senast uppdaterad ( 2016-03-08 )