Fyra tips för att stressa balanserat PDF Utskrift E-post
2014-02-21
Är det mycket nu? Då kan du vara lugn. Enligt professorn och forskningschefen på Institutet för stressmedicin, Inga Jonsdottir, kommer den som känner att ”det är mycket nu” inte att braka in i väggen och drabbas av utmattningsdepression. Driftigs skribent träffade Inga på hennes zebrafyllda kontor för att få de bästa tipsen för dig som vill stressa balanserat, driva företag och njuta av livet. Stressa balanserat

 

Att ha mycket att göra är OK. I alla fall om du är medveten om det, pausar mellan varven, tar kontroll över det du kan och struntar i resten och framförallt: om du tränar och sover.

Med enkla medel och eftertanke blir du en stark, frisk, uthållig, kreativ, motiverad, glad och driftig företagare med koll på läget och balans i livet.

Jag träffade Göteborgs egen isländska stressguru, Inga Jonsdottir, för att få de bästa tipsen för dig som vill stressa balanserat, driva företag och njuta av livet. Här kommer de:

Sov - sömnen är din bästa och viktigaste återhämtning. Att sova är inte att slösa med tiden, det är att återhämta sig, reparera det som har brutits ner under dagen och att vila hjärnan. Även korta pauser för återhämtning under dagen gör underverk.

Träna – träning drar igång dina måbra-hormoner. Ett intensivt pass triggar igång stresshormonerna och gör dig piggare och mer fokuserad. Efter fysisk ansträngning är det dessutom lättare att slappna av, både fysiskt och mentalt. Lugn träning ökar halten av lugn&ro-hormoner. Oavsett träningsform; en timmes träning kan faktiskt ge dig tre timmars energi. 

Umgås – socialt umgänge och nära relationer betyder mycket för din hälsa. Ta dig tid till umgänge. Skratta, kramas, peppa, bli peppad, släpp tankarna på jobbet och det som är tufft en stund. Återigen: måbra-hormoner in action!

Ta kontroll – lägg inte energi på det du inte kan påverka, satsa på att ta kontroll över det du kan, som vad du äter eller om du vänder mungiporna uppåt eller nedåt. Ta kontroll över dina tankar, för tankarna påverkar dig. Vi människor är de enda varelserna som kan tänka oss stressade.

 

Malin Lundskog
Malin Lundskog | Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
Skribent inom utvecklande och förebyggande hälsa

Boktips:
Apropå att vi kan tänka oss stressade; Inga och jag har en gemensam favoritbok i ämnet stress: Varför zebror inte får magsår av Robert M Sapolsky. Läs den!

Innan vi skiljs åt i Ingas zebrafyllda och professorsaktigt röriga arbetsrum, säger hon: ”Alltså om jag hinner träna… eller förresten: Om Obama hinner, då hinner alla!”

Fakta om stress:
Stress är en fysisk reaktion på någon form av faktisk eller inbillad fysisk eller psykisk påfrestning. Musklerna spänns, blodtrycket ökar, hormoner som gör dig fokuserad och som ökar fettinlagringen produceras, magsäcken dras ihop, sexualfunktionen dämpas – allt för att du ska vara redo att fly, fäkta eller bli helt paralyserad. Stressen är en överlevnadsfunktion från tidernas begynnelse och reaktionen är densamma oavsett om du upplever viss stress som positiv och annan som negativ. Du reagerar också på samma sätt oavsett om du tänker dig stressad eller faktiskt upplever något som gör dig stressad.  

Artikeln är baserad på intervju med:
Ingibjörg Jonsdottir, professor och forskningschef på Institutet för stressmedicin vid Göteborgs universitet Aktuell just nu med: Mäta effekt av fysisk träning när det gäller stressfysiologiska reaktioner på en grupp individer som från början är helt otränad. Mer spännande läsning hittar du här.

 

Få fler balanserande tips

>> Så skapar du glädje och lycka

>> Vila hjärnan från jobb och företag

>> Slipp stressen med rätt tankemönster


         

 

Senast uppdaterad ( 2014-02-21 )