4 steg för att lyckas som högaktiv entreprenör PDF Utskrift E-post
2014-02-24
Många högaktiva kan liknas vid sprinters. Liknelsen är hämtad från idrotten, där sprintern maximerar sina resurser under loppet, följt av nedvarvning, återhämtning och förberedelser inför nästa sprint. Många högaktiva entreprenörer har perioder av just sprintar, i stället för en jämnare produktivitetsnivå över tid. Utmaningen ligger i att matcha sprintarna med återhämtning för att hålla i längden. Här kommer fyra steg som gör att du kan vara högaktiv entreprenör och ändå undvika överhettning. produktivitetscykel.jpg

Att brinna passionerat och undvika överhettning
När man arbetar med det man brinner för kan det vara en utmaning att ge plats för återhämtning. Men vissa motorer tenderar att överhettas, och den högaktivas hjärna hör till dem.

Svårigheter att växla ner kan ha en rent fysiologisk förklaring: i motsats till personer vars reglering mellan aktivitet och vila sker automatiskt, behöver många högaktiva lära sig att självreglera. Då många även är högkänsliga, dvs. tar in mer information från omgivningen än andra, tenderar kroppens egna behovssignaler att komma bort i informationsmängden.

Produktivitetscykeln illustrerar de fyra faser som är en förutsättning för den högaktiva hjärnans långsiktiga hållbarhet och produktivitet.

1. Förberedelser
Nu sker delar av det strategiska arbetet – vad vill vi, vart är vi på väg och hur ska vi nå dit? Vi planerar sedan projekten mer handfast och ser till att allt finns på plats inför start: bryta ner projekt i delar, sätta deadlines och säkerställa alla resurser vi behöver för projektet.

2. Sprinten
Nu släpper vi bromsen och utför. Den höga aktivitetsnivån är nu en tillgång för att arbeta intensivt och uthålligt. Om sprinten blir lång, hjälp kroppen till regelbundna mikropauser, i form av träning och avslappning. För att göra det möjligt att stänga av idéflödet på kvällen för att sova, behöver de flesta röra på sig varje dag. Med daglig fysisk aktivitet blir sömnkvalitén avsevärt bättre.

 

Anna-Maria Lindell

Anna Maria Lindell | Advance
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den | 0733-32 40 72

3. Nedvarvning
Nedvarvningen utgör en övergångsfas till vilan. Det är vanligt med känslor av tomhet vid alla avslut. Nyckeln ligger i att avsätta tid och våga stanna upp här, känslorna till trots. Även här är fysisk aktivitet ett bra verktyg.

4. Återhämtning
I ett akut läge kan vi behöva isolera oss från stimulans, men inte för länge. Fundera över vilka dina motsvarigheter till sprinterns aktiva vila är? Fasen är olika lång beroende på sprintens intensitet och längd. De olika faserna kan ses över loppet av exempelvis en dag eller flera veckor. Det viktiga är att alla faser får ta plats i den högaktivas liv, för att företagets viktigaste resurs, du själv, ska förbli produktiv och frisk.

Produktivitetcykel för sprinters
produktivitetcykel

Högaktiva entreprenörer kan ha svårt att ställa om från sprint till återhämtning. Med rätt kunskap och träning blir det lättare att leva enligt produktivitetscykeln. 

 

     

Läs fler inspirerande artiklar:

>> Fem sätt att maximera din motivation

>> Så får du in personlig utveckling i vardagen

>> Slipp stressen med rätt tankemönster - så gör du



 

Senast uppdaterad ( 2014-02-26 )