Arbeta smartare - effektivisera din administration PDF Utskrift E-post
2015-04-21

När högarna av papper växer och vi inte längre vet vad som är i vilken hög, då går mycket tid åt att leta. All tid vi lägger på att leta är bortslösad tid. Fråga dig själv: är min kund villig att betala för mina slöserier? Eller arbetar jag gratis?

Effektivisera din administration

Kanske blir svaret att du vill arbeta smartare, att få tid och energi över till sånt som verkligen betyder nåt, sånt som är värdeskapande både för dig själv och för din kund.

Här får du några tips för hur du kan arbeta effektivare med din administration.

1. Organisera din arbetsplats så att du snabbt kan komma igång med ditt arbete och hitta allt som behövs. Saker du använder ofta ska ligga i närheten och saker som används mer sällan kan läggas längre bort. Städa och gå igenom både skrivbordet och hela kontoret. Att ha stökigt runt omkring oss suger energi! Arkivera och ställ undan sånt som inte används regelbundet. Skapa utrymme för arbete.

2.
Fundera på om du har rätt möbler för dina arbetsuppgifter och om det är möblerat på bästa sätt. Kanske skulle du både må bättre och bli effektivare om du har ett ståbord? Står skåpen du ständigt hämtar saker i långt borta? Är kontoret optimalt möblerat för hur du rör dig i ditt arbete? Kanske kan du effektivisera flödet genom att möblera om.

 

Jessica Lidenfeldt

 

 


Jessica Lidenfeldt | JL Kontorstjänst
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den | Effektivisera din administration

3. Bokföringslagen ger möjligheten att senarelägga bokföringen, den behöver inte göras omedelbart. Men bokföringslagen har även kravet att verifikationerna ska hållas ordnade i avvaktan på att de bokförs. Därför är det viktigt att strukturera alla papper. Anlitar du en redovisningsbyrå kan det vara lämpligt att lägga alla papper i en hög, som har sin bestämda plats, så att du vet vart du har allt när det är dags att lämna iväg det för bokföring.

4. Sköter du allt själv så är många pärmar ett hett tips. Märk upp pärmarna väl och se till att alltid stoppa in papper där dom hör hemma. Undvik att bygga berg på skrivbordet! Att fösa undan papper för att hitta tangentbordet så att man kan skriva ett mail är slöseri med tid! Dessutom föder det ännu mera oordning när man rör runt i pappershögarna.

5. Håll sedan efter ditt kontor! Några minuter per dag kan räcka för att gå igenom och sortera och utföra det som behövs för att upprätthålla ordningen.

I webbkursen Effektivisera din administration hjälper jag dig att ta kontroll över din administration och få mer energi och tid till annat. Visst vore det skönt att få ordning?

>> Webbkurs: Effektivisera din administration

 


Senast uppdaterad ( 2015-04-21 )