Attrahera de kunder du vill ha - 7 tips PDF Utskrift E-post
2011-03-04

Handen på hjärtat, riktar du dig som företagare till ALLA människor som potentiella kunder? För dig som säljer breda konsumentprodukter är svaret kanske ett rungande ja men de flesta har förmodligen en tydlig målgrupp att rikta sitt marknadsbudskap till. Vad behövs i det budskapet för att du ska få ett ömsesidigt varmt förhållande till dina kunder?

Attrahera de kunder du vill ha

Här är några frågor att fundera över för att nå precis de kunder som gör din verksamhet starkare och roligare att arbeta med.

Starta gärna en företagaranteckningsbok – på papper eller i datorn – där du kan skriva ner och utveckla dina tankar. Den kommer du att få stor nytta av under kommande år.

1. Vad gör dig unik? Om du skulle stå på en scen (tänk Globen!) tillsammans med dina konkurrenter och får lika lång tid som alla andra för din presentation – låt oss säga 15 minuter - vad skulle få dig/ditt företag att sticka ut för publiken? Skriv ner både presentationen och de punkter som gör dig och din verksamhet unik.

2. Hur vill du att dina potentiella kunder ska se dig som företagare? Hur skulle de beskriva dig/ditt företag? Skriv utförligt ner detta. Om du fastnar, tänk på hur du själv ser på företagare du beundrar. Om du är ensamföretagare kan attraktionskraften handla lika mycket om dina tjänster och produkter som din egen personlighet och livsstil. Så, vad tänker de när de ser dig där på Globens scen?

3. Vilka i publiken är det som noterar det som sticker ut hos just dig/ditt företag. Vad är det med ditt budskap som fäster hos just dem? Det här är viktigt, ju mer du kan sätta dig in i deras behov, veta vilka problem de har, som du kan lösa, desto större är sannolikheten att de handlar av just dig. 

Ann Ljungberg varumärkesbyggnad




Ann Ljungberg | www.annljungberg.se
Artikelförfattare inom varumärkesbyggnad
08-559 24 766 | Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

4. Vilken typ av kunder vill du som företagare ha kontakt med? Samma som i punkt tre? Svaret kan kännas självklart – tills du funderat över de nästa två frågorna. Skriv om när dina kontakter med kunder har varit som roligast. Vad kan du göra för att få återuppleva det?

5. Hur vill du INTE bli betraktad? Vilka egenskaper vill du inte dela med företagare du ogillar?

6. Vilken typ av potentiella kunder är INTE riktigt de du/ditt företag vill jobba med. Beskriv dem för dig själv, så du kan känna dig trygg med det. Har du till exempel drabbats av energitjuvar som vill ha mer service för mindre pengar?

7. Nu flyttas spotlighten från scenen ut i publikhavet. Vad ser du? Vilka är det som viftar med sina tändare för just dig och din verksamhet? Hur sticker de ut för dig? Skriv en lista på minst 10 aktiviteter du kan göra för att få kontakt med dem.

>> Vad har du för säljhinder?

>> Tre lätta sätt att sälja mer

 

 

 

 

Senast uppdaterad ( 2011-03-07 )