Vårda ditt personliga varumärke på nätet PDF Utskrift E-post
2011-05-08

Vi använder allt större del av vår tid till internet. Bloggar och sociala nätverk är självklara för många av oss. Vi läser artiklar, lyssnar på musik och söker information via nätet. Informationen sprids snabbt, lätt och ofta utan filtrering. Har du tänkt på hur ditt personliga varumärke framställs på nätet, både av dig själv och av andra? Ta del av våra sex tips.

 

googla.jpg
1. Börja med att söka på ditt namn via en sökmotor, till exempel Google. Granska informationen så objektivt du kan. Finns det flera personer med samma namn som du? Hur många träffar får du? Är informationen positiv, negativ eller neutral? Vilka har skrivit om dig, förutom du själv? Stämmer bilden med din egen uppfattning? Hjälper den dig att nå dina mål och att komma i kontakt med rätt människor? Om du vill bli välkänd inom något område är det bra att synas väl på nätet – åtminstone när informationen är positiv eller neutral.  Räkna med att både vänner, potentiella arbetsgivare och andra söker information om dig.

2. Var vill du synas? För att nå din viktigaste målgrupp behöver du synas i rätt forum. Handlar det om sociala nätverk där dina vänner är viktigast? Vill du nå potentiella arbetsgivare? Vill du sprida kunskap till allmänheten? Genom att bestämma var du vill synas, kan du ta kontakt med de nätverk och personer som bäst skulle kunna hjälpa dig framåt. Ge en tydlig bild av dig själv och var målmedveten.

3. Hur vill du framställas? Om du har börjat arbeta med ditt personliga varumärke har du säkert också funderat på vilka värderingar och mål du har. Skriv ned hur du kan förstärka din image via nätet, så att den stämmer överens med den image du vill ha In Real Life. Även om du inte kan påverka allt som skrivs, kan du styra en hel del information åt rätt håll. Be att få godkänna det som skrivs om dig, åtminstone i viktiga sammanhang.

varumarke_anna-karin_lingham.jpg
Anna-Karin Lingham | Artikelförfattare inom varumärke
Driver företaget Lingham Enterprise
0704-56 76 22 | Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

4. Välj dina ord. När du bloggar, twittrar, uppdaterar din status i sociala nätverk, skriver debatter och artiklar ger du ett omedelbart intryck till läsaren. Informationen finns kvar under lång tid. Därför är det viktigt att du uttrycker dig på ett sätt som stämmer med den image du vill utstråla. Tänk på att det kan vara många som läser det du skriver – inte bara din närmaste krets. Skriv medvetet!

5. Finns det information om dig på nätet som du inte vill förknippas med? Ta kontakt med den som ansvarar för informationen, vare sig det gäller ett foto eller en text. Sannolikt kommer informationen att tas bort, så länge det inte missgynnar någon annan.

6. Gör till en vana att söka på ditt eget namn med jämna mellanrum. Internet ger fantastiska möjligheter. Var medveten och aktiv kring den information som sprids om dig, så får du god hjälp att bygga ditt personliga varumärke.

 

>> Därför ska ditt företag finnas i mobilen

>> Lyckas med sociala medier 


 

Senast uppdaterad ( 2011-05-10 )