Fler kunder med rätt priser PDF Utskrift E-post
2016-08-15
En bra prissättning förutsätter att vi vet varför vi sätter de priser vi gör. Det i sin tur kräver en del jobb: både marknadsresearch, och att vi noggrant tänker igenom vad vi vill uppnå med våra företag. En grund som är värd att lägga: genomtänkta priser gör det lättare att få in både fler och rätt kunder. Här är 5 frågor och svar kring prissättning. Fler kunder med rätt prissättning

1) Hur räknar jag ut rätt pris?
Lönsamma priser är en självklarhet - att ha koll på produktionskostnad, break-even, önskad vinst... Men prissättning handlar också om ditt varumärke; din målgrupp; och hur du vill uppfattas vis-à-vis dina konkurrenter. Vad som är rätt nivå beror helt enkelt på. Viktigast är att du medvetet väljer en strategi, och följer den konsekvent.

2) Vad är mina kunder villiga att betala?
Ju bättre du känner din målgrupp, desto enklare är det att sätta priser. Testa av marknaden genom att följa responsen på dina priser. Prata med kunderna om vad de uppfattar som rimligt. Fråga varför en kund eller ett prospekt valde att köpa - eller inte köpa - av dig.

3) Bra att erbjuda rabatter?
Rabatter i moderation är OK. Men förklara varför du erbjuder rabatten - du vill inte att dina kunder ska förvänta sig permanent lägre priser. Och sätt ett slutdatum: det skapar en psykologisk kostnad att köpa senare, och kan snabba på beslut.



 

sanna koritz

 

 


Sanna Koritz | Create Business
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den | 08-519 715 17

Sanna Koritz ger resultatinriktat stöd inom försäljning, kommunikation och affärsstrategi. Läs mer på www.createbusiness.se


4) Riskfyllt att höja priser?
Att ligga kvar på samma prisnivå är varken lönsamt eller logiskt. Priser ökar generellt över tid - så varför skulle inte dina? Dessutom kan ditt företag ha förbättrats genom produktutveckling, utbildning, certifiering... Somliga kunder kanske väljer att avsluta samarbetet. Å andra sidan ger det mer tid för att få in nya, lönsamma kunder eller för att utveckla ditt erbjudande. Förklara varför du höjer dina priser och från när de kommer att börja gälla.

5) Nystartad - låga priser för att få kunder?
Visst kan låga priser locka. Men riskerna är många: du kan framstå som ett lågprisalternativ, och starta ett olönsamt priskrig. Det blir dessutom svårt att höja priserna i ett senare skede, när kunderna vant sig. Sätt hellre en rimlig prisnivå, och flytta diskussionen från priset på till värdet av det du säljer. Se till att tydligt kommunicera kundvärdet och dina unika fördelar.

Lycka till med din prissättning! 

Kanske är du även intresserad av:   

>> Webbkurs: Sälj dig själv och våga ta betalt!

>> Boktips:444 smarta tips för dig som säljer tjänster

Få fler tips från Sanna Koritz

>> 6 tips för ett mer produktivt företagande

>> 5 Tips för smärtfritt sälj

>> Mindre sälj - mer service

>> Sälja genom struntprat eller sanning?

 

Senast uppdaterad ( 2016-08-15 )