Så skapar du en bra företagspresentation PDF Utskrift E-post
2013-06-03

De flesta företag har en företagspresentation som beskriver företaget och dess tjänster/produkter för befintliga och framförallt nya potentiella kunder. Ofta är de uppbyggda på ett sätt och kommunicerar: ”Det här är vi och det här kan vi”. Driftigs skribent inom marknadsföring, Jenny Widing, ger här tips på hur du skapar en slagfärdig presentation.

Företagspresentation

Vill man differentiera sig som företag, sticka ut lite från mängden och faktiskt presentera något som kunden, mottagaren, vill höra – och inte minst kommer ihåg så är det verkligen ingen dans på rosor.

Ett tillfälle att ta reda på mer om kunden
Att få till ett möte med en ny potentiell kund är det allra svåraste. Förmodligen har kunden läst på lite om dig och företaget redan innan du kliver in genom dörren och det sista kunden vill höra är det kunden nyss läste på webben. Så glöm alla traditionella företagspresentationsmallar som startar med att bara prata om dig och ditt företag. Ta dig istället tid att göra en ordentlig research på den person och det företag du ska möta och bygg din presentation därefter. Gör den intressant för kunden.  

Kommunicera utifrån och in - inte tvärtom
De allra flesta företag gör felet att de kommunicerar inifrån och ut – när det verkligen bör vara tvärtom. Istället för att göra som alla andra gör, dvs. att prata om dig och ditt företag, historik, antalet anställa, vilka utmärkelser ni har och vilka kunder ni har hjälpt så är det bästa tipset: starta presentationen med att beskriva hur du tror att du kan hjälpa kunden och lägg upp din presentation så att du skapar en dialog där och då kring kundens situation och vilka problem de eventuellt kan behöva lösa.  

 

2012_jenny_widing_60x60.jpg

 

 


Jenny Widing | WIDING Communications
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den | 0709-85 30 20

Turordning och tips på en bra företagspresentation:

• Presentera dig själv lite kort med namn, företag och dra kort ditt företags ”hisspitch”
• Säg att du kommer presentera företaget längre fram men att du nu är mer intresserad av att höra mer om kunden.
• Beskriv kundens omvärld så att de känner igen sig (kräver att du gjort en analys av marknaden och företaget och hittat ”håligheter” där du tror du kan hjälpa dem).
• Prata trender på marknaden och vad du tror är receptet på att lyckas i framtiden – dvs. vad krävs för att deras affär ska gå bättre?
• Intervjua kunden under presentationen – ställ frågor
• Var uppmärksam på kundens köpsignaler och anpassa din presentation och frågeteknik därefter
• När du fått en bra bild av kundens situation, deras farhågor och behov, så kan du hjälpa dem att få deras affär att gå ännu bättre.
• Presentera gärna kundcase dvs. liknande problem som ni löst och vilka resultat det har gett andra.
• Först nu kan du presentera ditt företag mer ingående i form av historik, antalet anställda, mer beskriva vilka produkter/tjänster ni levererar (utöver den de redan fått veta) och en eventuell kundlista. Var dock noga med att välja rätt kunder – de som kunden kan känna igen och framför allt känna igen sig i.
• Har mötet gått bra, dvs. du har fått de köpsignaler du velat få fram ska du avsluta mötet med att försöka få till ett nytt möte där du mer i detalj kan presentera hur ditt företag kan hjälpa kunden.
• Skicka alltid företagspresentationen till kunden (i pdf-form) efter mötet.

Sista tipset:
Tänk på att inte skriva långa meningar i en presentation, håll dig till enstaka ord och tydliga bilder – det är du som ska prata, inte PowerPoint.

   

 

>> Marknadsföring med liten budget

>> Kommunicera rätt och nå ut till fler kunder

>> 9 artiklar om hur du lyckas på nätet

 

 

 
Senast uppdaterad ( 2013-06-03 )