Jobba smartare - frigör 6 timmar/vecka PDF Utskrift E-post
2015-03-23
Många tror att effektivitet handlar om att öka sin ansträngning. Effektivitet handlar inte om att slita ont eller jobba mycket. Det handlar om kvalitet. Effektivitet är att göra rätt saker, i rätt ordning, på rätt tid, med rätt resurser, vid rätt tillfälle och med hjälp av rätt information. Effektivitet handlar om goda vanor och att automatisera arbetsprocessen.
Jobba smartare - frigör tid med kalendern

Effektivitet handlar om 3 saker:
1. Dina beslut (Vad)
2. Din struktur (Var)
3. Din planering (När)

Det räcker inte att du har god planering eller god struktur. Den MÅSTE vara parallellställd. Du måste kunna se planeringen i din struktur och din struktur i planeringen. Du behöver synliggöra din struktur och din tid med färg. Om din administration är blå, ska alla administrativa aktiviteter i kalendern vara blå. OBS ALLA aktiviteter ska synas i din kalender.

Många kunder har frågat mig om de kan använda en papperskalender. Nej, kalendern handlar inte bara om VAD du ska göra, utan om VAD du har gjort. Du måste se vad du har gjort för att kunna automatisera och ta bort tidsslöseri.

Kalender

 

 

 


På samma sätt som du följer upp din ekonomi, måste du följa upp din tid för att bli tidsmiljonär.

På ca 2 sekunder ska du se var du lägger din tid, eftersom du kan göra en sökning på kategorin (färgen) och få fram tiden för varje aktivitet. När du märker att du lägger för mycket tid på något (ex vis e-posten), bör du automatisera. Ofta kostar det några kronor, men är i slutändan värt varenda nickel.

 

monica_iversen_60x60.jpg

 

 


Resultat Direkt | 0733-404 707 | Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den | www.monicaiveskold.se

Monica Ivesköld driver Milord Inspiration och Resultat Direkt, med inriktning effektivitet och framgång.

 
framgangsrikochlycklig.jpg

 

För några år sedan, insåg vi att vi lade alltför många timmar på att skriva och skicka formella bekräftelser till kunder. Mallar räckte inte. En klassisk automatisering är att skriva offerten, med en knapptryckning få en Orderbekräftelse. Med ännu en knapptryckning få en faktura som bokför sig själv. Detta sparar många timmar och investeringen var i mitt fall 1.700 kronor.

Viktigt att veta är att det tyvärr inte finns så många mail- och kalendersystem som kan stötta dig i denna effektivitet. De två starkaste på marknaden är Outlook och Lotus Notes. Min rekommendation är att skaffa Office 365, som hjälper dig att effektivisera ditt arbetsliv. Du måste kunna dra e-post-aktiviter till kalendern.

Skapa på 1 timme en årsplanering där du synliggör exakt VAD du vill lägga din tid på. Följ upp varje dag – Bokslut – och notera var du kan automatisera för att frigöra tid. De flesta kan frigöra 6-8 timmar/vecka.

Lycka till! 

Behöver du stöd? Boken, FramgångsRIK & Lycklig , innehåller facit som leder dig till mål, vision, mission som i sig skapar inspiration för ditt resultat.
  

    

 

>> Webbkurs: Effektivisera din administration

>> Boktips: 100 sidor om hur du vinner tid

 

Läs fler artiklar:

>>Jobba smartare - effektivisera din administration

>> Stoppa mejllavinen - få mer tid över

>> Att leva platsoberoende - jobba mindre tjäna mer

 

 

Senast uppdaterad ( 2015-06-08 )