Så bör du kommunicera på Facebook PDF Utskrift E-post
2011-11-15
2011 var året då många större företag äntligen förstod nyttan av sociala medier. 2012 kommer de säkert att mogna i sitt användande av dessa medier också. Många arbetar fortfarande enligt modellen med envägskommunikation och tar inte tillvara på de möjligheter som de sociala medierna erbjuder. I den här artikeln får du tre tips för att få igång din facebook sida.

 

Markandsföring på facebook

Skribenten Patricia Erlandson har hjälpt oss att komma med lite tips om vad man ska tänka på när man ska marknadsföra sig på Facebook.

"Gillar" på Facebook
Jag ska se på ett företag som jag tycker har lyckats med sina satsningar på Facebook. Det är Solresor, ett företag som säljer charterresor till både vanliga och lite mer ovanliga destinationer. I skrivande stund har Solresor 20 385 st som gillar deras huvudsida. De har också ett antal mindre sidor som är lite mer nischade. En av dom är Solresor Sista minuten med 6282 gillare. Dessa sidor ökar också stadigt sina fans med ca 30 personer per dag.

Bygg relationer
Solresor använder Facebook som om det vore en kundtjänst och erbjuder sina fans tips om olika erbjudanden, nya resmål, rabatter och annat matnyttigt. De tillåter också sina fans att lägga upp bilder och egna statusar på deras sida. Där skriver människor både frågor och lägger ut information om de resmål de besökt. Frågorna får nästan alltid snabba svar. På det sättet känner sig fansen delaktiga och Solresor bygger relationer!

 

Artikel författare: Patricia Erlandson
Glazyr Consulting | Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Det gör säkert att de flesta vill fortsätta att resa med dem även i framtiden. För vi vill väl alla ha bekräftelse? Och när vi får det så återvänder vi. Vad kan vi som har små företag då lära av detta?

Tips för att få en bra Facebook:
1. Om du ska ha en sida på Facebook så måste du vara aktiv, annars blir det meningslöst att gilla din sida.

2. Du bör också tillåta dina fans att ställa frågor med mera i ditt företags logg.

Jag är fan av ett företag där de inte tillåter sina fans att ställa frågor och det gör mig lite irriterad. De läser och besvarar inte sina kommentarer heller och det gör att jag känner en viss avoghet mot företaget. Egentligen beundrar jag företaget men deras närvaro på Facebook gör att varumärket mister lite av sin glans.

3. Tänk igenom hur din strategi på Facebook ska se ut innan du skapar en företagssida.

Men om du nu väljer att skapa en sida så har du mycket att vinna, du når massor med potentiella kunder till kostnaden av din tid. 

>> Planera din marknadsföring inom sociala medier 

>> Sinnesmarknadsföring - Nå kunden på mer än ett sätt

 >> Gerillamarknadsföring börja alltid hos dig själv 

 

Senast uppdaterad ( 2011-11-15 )