Mindre sälj, mera service! PDF Utskrift E-post
2016-09-13
En dålig säljare är som en krokodil med väldigt stor käft och pyttesmå öron, men en duktig säljare behöver inte "bara" vara en god lyssnare. För att nå fram till våra kunder krävs att vi skiftar fokus och att vi tänker mindre på att ro hem affären och mer på att göra kunden glad. Här är fyra faser då du kan använda kundservice som din främsta försäljningsstrategi.
service som sälj

Att skapa nöjda kunder bör såklart vara en av de främsta drivkrafterna bakom våra företag och har vi kundens bästa framför ögonen så går försäljningen bättre! Istället för ett krampaktigt resultatfokus som kunden garanterat känner av, kan vi vara avslappnade, intresserade och genuina.

Här är fyra faser då du kan använda kundservice som din främsta försäljningsstrategi:

Innan kunden blivit kund. Ju mer du lär dig om kunden, desto lättare är det att se om och hur du kan hjälpa. Vilka frågor ställer du om kundens behov? Hur lyssnar du till och följer upp svaren? Ditt bemötande av kunden kan vara avgörande för en fortsatt relation. Hur vill du bli uppfattad?

Offertläget. En tydlig offert hjälper kunden att fatta köpbeslut. Visa att du förstått kundens behov - ditt förslag ska ge maximal kundnytta. Ge mer än det kunden förväntar sig genom gratisprover, ny-kund-rabatt eller liknande. Att tacka nej till en förfrågan som du av någon anledning inte kommer att kunna hantera, är också god kundservice.


 

 

sanna koritz

 

 


Sanna Koritz | Create Business
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den | 08-519 715 17

Den dagliga kontakten. Du har chans att visa omtanke om dina befintliga kunder varje dag. När du talar med dem i telefon. När du löser strul som uppstått. Eller när du ger oväntad service. Håll utkik efter sådant som kan vara intressant för dina kunder och skicka över när du ser exempelvis en artikel eller en branschrapport. Var ett stöd i deras fortsatta utveckling: en nöjd kund stannar gärna kvar.

Utvärderingen. Utvärdera ditt företag - se över dina kundrelationer! Hur väl tar du hand om dem? Upplever de fördelarna som du utlovade i början av er relation? Finns det något du kan förbättra eller förstärka? Ny kund- eller branschinformation du bör ta till dig? Glada kunder är en förutsättning för starka ekonomiska resultat!

Ett långsiktigt företagande baseras på genuin omtanke om kunderna, i alla lägen. Det kräver en del av dig som företagare. Men det kan samtidigt innebära en lättnad. Om du tar hand om dina kunder, så tar de hand om dig!

 

    

Få fler tips från Sanna Koritz

>> Sälja genom struntprat eller sanning?

>> Sluta skut upp! Börja sälj!

>> Fyra tips för att få fler kunder

>> Vanliga missar vid prissättning - så ska du inte göra

Senast uppdaterad ( 2016-09-13 )