Öka försäljningen inför nästa år PDF Utskrift E-post
2012-12-18

Strax innan årsskiftet är den bästa tiden att se över sin verksamhet och hur försäljningen har gått. Det är nu man vill och bör göra någon form av återblick för att var redo för en eventuell omstart inför det nya året. Säljexperten Ulla-Lisa Thordén ger dig här lite tips på vad du ska gå igenom för att toppa din försäljning inför nästa år.

Sälj mer nästa år

Varje år går vi till tandläkaren för att kolla tandstatus och få vår dom om något behöver åtgärdas. Det är lika skönt att ila därifrån varje gång och ha fått ett ok. Nu är frågan om du gör en likadan stor statuskoll på ditt företag varje år? Och om du får grönt ljus?

Gå igenom dessa sju punkter och se om du får grönt ljus för ditt företag eller om det finns åtgärder som måste vidtas.

1. Vad är du mest stolt över?
Vad var det bästa du gjorde under året, det du är mest stolt över? Det är det du är mest stolt över att ha bemästrat som ger dig självförtroendet att möta dina nya kunder och våga höja priset! Ge dig en klapp på axeln – och dina medarbetare – och fira ordentligt. Sparka ut Jante, han är inte inbjuden på festen.

2. Hur ser omsättningen ut?
Hur mycket omsatte du i år och vad hade du planerat? Finns det ett glapp och hur stort är det i så fall? Jag använder alltid glappet som ett mått – beroende på hur stort det är så får du också grepp om vad du möjligen missade. Det kan vara allt från oförutsedda saker som att du faktiskt inte genomförde det du föresatt dig eller inte vågade ta rätt betalt. I det senare fallet finns inga ursäkter! Vad var det du inte gjorde och som du nu har chansen att planera in och genomföra 2012?

3. Vad tjänade du mest pengar på i år?
Det vill säga vad lönade sig mest av det du gör? Det är inte omsättningen i sig som är särskilt intressant (det bevisar ju bara att man jobbat som en gnu) om den inte också innehåller en rejäl slant över i slutet på året eller inneburit ett rejält kliv framåt vad gäller utveckling.

4. Ta bort det som inte lönar sig!
Våga lägga ned olönsamma projekt eller rensa bort gamla lager av trista grejer som tynger dig. Lite Feng Shui är inte dumt i ditt fysiska eller mentala lagerutrymme. ”Man kan inte fylla en redan full kopp”, jag citerar den gamle kinesen i min egen bok Sälj dig själv och ta betalt. Gör ett stort party i mellandagarna och sälj ut! Till och med tjänster kan ”reas”, du kan ju erbjuda det som en ”tjuvstart” på nya året. Den som bokar sig för 2012 i mellandagarna får behålla 2011 års pris. Du sparar massor av tid på det viset.

Ulla-Lisa Thorden



Ulla-Lisa Thordén l Säljcoach, föreläsare och författare
Republic l www.thorden.se

5. Varför köper dina kunder av dig?
Fråga dina bästa kunder vad de uppskattar mest i din leverans – du kan bli förvånad över svaret. Och får reda på det sanna skälet till varför de valde just dig. Det kan ge dig värdefull information om ditt nästa erbjudande. Det är när man introducerar nya idéer, projekt, tjänster eller produkter som man också har chansen att sätta ett nytt intressant (läs högre) pris. 2012 kan alltså bli ditt bästa år – om du jobbar för det.

6. Vem är din drömkund?
Hur har du skött om dina egna uppgifter och kontakter i till exempel Linkedin? Kanske du ska ta en rejäl städning där också och samtidigt leka Ture Sventon och finna de önskekunder som du har på din önskelista. Våga drömma, våga göra. Vem ska annars göra det för dig? Genom att frammana bilden av en person och fundera på allt du kan göra för denne, så får du värdefulla idéer om allt som ännu är ”oköpt”. Sätt gärna pris på allt du kommer på så har du i samma andetag gjort en ”köpbudget” för kunden. Våga berätta det – åtminstone får ni ett spännande samtal igång. De flesta blir också smickrade att vi har tänkt igenom deras framtid mer än de hinner själva.

7. Har du satt upp säljmål?
Och så kommer vi då till säljmålen. Du skall ha ett mål vad du vill omsätta, javisst, mycket viktigt. Men personligen känner jag ingen som helst motivation inför siffror, helt osexigt. Däremot går jag i toppspinn när det gäller att fundera över alla kundmöten jag ska genomföra, alla bra nätverksmöten att delta i, alla tänkbara tillfällen att lära mig något nytt och skapa nya kontaktvägar. Allt detta vet jag har effekten som leder till lönsamhet. Håller man järnkoll under året att man är på rätt väg mot siffermålet, så kan man ju släppa sifferångesten och tuffa på och njuta av färden mot lönsamhet.

Lycka till!

 

>> Förbättra din säljteknik - tips från säljcoachen

>> så får du resultat du bara vågat drömma om

 

 

 

 

 

 

Senast uppdaterad ( 2012-12-18 )