Sälj mer på mässan - tips från säljcoachen PDF Utskrift E-post
2012-08-13

Vad har du för mål när du ska ställa ut på en mässa? Har du några mål? Här får du reda på vad du ska tänka på innan, under och efter mässan. Tipsen kommer från den populära säljtränaren, talaren och författaren inom försäljning, nämligen Ulla-Lisa Thordén. Här ger hon dig tips till hur just du kan göra succé på mässan.

Säljtips Ulla-Lisa Thorden

Här kommer några konkreta tips som kan vara bra att tänka igenom innan du ställer dig på mässan.

1. Varför är du med?
Vill du visa upp dig? Träffa folk rent allmänt? Serva befintliga kunder? Sälja? Sätt gärna upp olika mål för dig själv, även om det är svårt att styra upp i förväg.

Tänk gärna så här: ”Jag ska inleda samtal med x personer varje timma” eller ”Varje dag ska jag få in tjugo nya namn till mitt nyhetsbrev” eller ”jag ska hitta fem köpare i timmen” eller ”jag ska ställa följande fråga, xxxx, till alla som besöker min monter” eller vad det nu kan vara.

Du kan inte styra resultat, endast dina egna insatser. Om de är kvantifierade så blir oftast effekten av dina insatser mycket bättre.

Obs – detta bevisas gång på gång av alla dem som lyckas bäst!

2. Planera alla praktiska detaljer i mycket god tid!
Förbered ditt utställningsdeltagande – färg och form? Bord? Stånd? Vägg? Affish? Foton? Ljussättning? Ljud? Exponering? Bjuda på något...? Hellre en kul idé än dyrt bjäfs.

Kolla att din webbsajt är uppdaterad med aktuella kontaktuppgifter och ta med gott om visitkort och eventuella broschyrer. Vill du sända inbjudan via Facebook eller Linkedin?

Förbered en ”akutväska” med spik, häftpistol, tejp, pennor, plåster, snören, papper, vatten, godis etc. Och kom ihåg bekväma skor, gärna byten. Ont i fötterna syns i ansiktet!

Skaffa en liten låda eller korg med uppmaning att intresserade kan lägga sitt visitkort där – gör ett kundregister för nästa mässa eller inbjudan till event.

Skaffa vackra kartonger, silkepapper, omslagspapper, snören etc där du kan lägga det du säljer och lägg alltid ditt visitkort i varje paket – alla älskar att gå hem med ett vackert paket antingen till sig själv eller som en present!

3. Under mässan!
Tänk dig att mässan är ett stort party där du ska ha jättekul! Och ett härligt leende, aktivt kroppsspråk och en inbjudan till samtal är helt oemotståndligt, precis som på vilken fest som helst. Göm dig inte bakom ditt bord – gå ut i mässgången, bjud på godis ur en korg och fråga besökaren om de hittat något kul. Därefter kan du invitera personen och visa vad just du gör.

Tänk dig att du ska få alla du talar med att känna sig välkomna till just ditt party, även om de inte köper just nu. Några vill bara njuta, inspireras, drömma och önska och köper en annan gång.  

Ulla-Lisa Thorden



Ulla-Lisa Thordén
Säljcoach, föreläsare och författare
Republic l www.thorden.se

Involvera gärna besökare genom att fråga: ”Vad tycker du mest om? Jobbar du själv något med…? Jag ser att du har en intressant ring/ brosch/schal, vem har gjort den? Fundera ut en kort dialog med besökaren, där denne först kommer i fokus så blir det lättare även för denna att fråga dig om det du gör. Då känner du dig inte som en krängare.

Berätta hur du arbetar – vad gör just dig unik? Kunder vill få ett gott skäl att köpa här och nu eller nästa gång. När någon tittar på det du gjort, peka ut en detalj och berätta om den. Låt kunden fortsätta samtalet om den vill. Kanske leder det till en fortsatt kontakt eller ett köp.

Tänk statistik – tjugofem som tittar blir kanske en som köper eller vill inleda samarbete. De andra kanske återkommer vid nästa tillfälle.

Och framförallt – sätt det pris du är värd, men var villig att förhandla om själva prislappen. Om inte du vågar ta rätt betalt, kommer då kunden att be att få betala mer?

Om någon säger ”Det var dyrt!” så svarar du: ”Tack!” eller ”Hur menar du då?” eller ”I jämförelse med vad?” eller ”Och så tog det x timmar att göra den också!” eller ”Nej!” eller ”Ja, det här är det bara jag som kan göra!” eller ”Inte i jämförelse med en rotfyllning!” Tänk på att ordet dyrt är en åsikt, inte en sanning! Ha kul vid prisförhandling, alla säger alltid att allt är dyrt.

4. Efter mässan!
Gör en utvärdering – vad var bra, vad kunde gjorts bättre? Skriv ned och kom ihåg till nästa gång.

Lönade det sig? Här måste du vara sträng. Dyrkan betalar inga räkningar, men känns trivsamt i egot. Och det kan ju i och för sig vara ett gott mål på kort sikt.

Hör av dig och tacka alla för hjälpen som underlättat för dig. Maila eller sänd ett kort till alla nya intressanta bekantskaper och tacka för deras intresse!

  

>> Förbättra din säljteknik - tips från säljcoachen

>> Ge ditt bästa mässtips !

>>Boka Ulla-Lisa som talare på Kvinnliga Talare

>>Läs mer om henne på Republics hemsida 

 

 

 

 

 

Senast uppdaterad ( 2012-08-13 )