Förbättra din säljteknik - tips från säljcoachen PDF Utskrift E-post
2010-03-29

Ordet sälja - usch då, tänker många som identifierar säljandet med jobbiga och pratsjuka typer som vill bli av med hopplösa prylar till inte ont anande kunder. Glöm det! ”Sälja handlar om att tro på det man gör och att våga och vilja påverka andra människor.” Ulla-Lisa Thordén ger dig tips om vad och hur du ska tänka när det gäller sälj.

ulla-lisa_forstasida_copy.jpg

Först och främst gäller det att sälja dig själv – ingen köper varken budskap, idéer, produkter, projekt eller tjänster av en person som man varken gillar eller respekterar. Och ju högre pris – desto viktigare att du inger förtroende så att människor vågar köpa (av) dig!

Det handlar alltså ytterst om kommunikation människor emellan, inget annat. En gnutta nyfikenhet, kärlek till människan som sådan och en rejäl uthållighet och du är väl rustad att gå ut och söka behövande köpare.

Hur du ska tänka för att bli en bättre säljare:
1. Inse att säljande är en färdighet, ett skönt hantverk. Det kan läras och tränas. Även den bäste kocken har troligen pyst många suffléer innan han serverar en gourmetmåltid. Det gäller även säljande möten!

2. Tänk inte på att du ska SÄLJA något (det skapar onödig ångest hos alla oss som är rädda för att eventuellt bli avvisade, och vi är ca 98% av mänskligheten). Tänk istället på att du ska skapa en trevlig köpsituation, där eventuella kunder kan välja dig, alldeles frivilligt. Och kom ihåg att be om ordern. Enkelt och kul. Var glad att inte alla säger ja till dig – hur jobbigt vore inte det?

3. Vem är dina drömkunder? Gör en önskelista. Fråga dem du har i ditt nätverk om de kan hjälpa dig att få kontakt med någon av dem. Enligt principen att alla människor i hela världen endast är sex handslag bort, så kan du bli förvånad över moster Hildurs eller grannens kontakter. Var uthållig.

4. Vad är det egentligen du säljer? Det enklaste sättet att få en kund är att hitta var det kliar hos denne – och klia! Om det inte kliar, d v s ditt erbjudande inte ger nytta eller glädje, varför skulle kunden svara ja på ditt erbjudande?

 

Ulla-Lisa Thordén
Säljcoach, föreläsare och författare
Republic l www.thorden.se

5. Sätt upp mål, se till att göra en plan och följ planen. Vem skulle vilja spela golf utan hål? I golf vet du ju hur banan ser ut och hur många hål som finns – spela på, även om det regnar. No pain – no gain.

6. Våga ta betalt för din kompetens! Säg hellre nej till den som inte har råd med dig, stackars den. Våga ta nya kontakter, våga tro på dig själv – vem ska annars göra det?

7. Ha kul och se på det hela med humor! Ta det inte så allvarligt – det finns massor av människor som behöver dig.

8. Säljande är som städning. Det klarar sig ett tag hemmavid – men sedan slammar det igen. När du prioriterar ned säljandet, har du snart ingen verksamhet att ta hand om alls.

9. Var uthållig. Ibland behöver folk fundera på saken – innebär ditt erbjudande att de dessutom måste ändra sina vanor (vilket de flesta avskyr), så behöver de verkligen lite tid på sig.

10. Våga be om ordern. Världen är full att häpna kunder som undrade varför de aldrig kommer fram till själva beskedet om att de vill köpa.

11. Våga drömma om det du vill uppnå. Tanken är fri och gratis – och kan ge dig härliga bilder om vem du vill vara, vad du vill vara och med vem du vill vara. Hjärnan skiljer inte mellan sant, falskt eller drömt – bilden finns som en magnet.

 Gör mer – fundera inte så mycket!

>>Ulla-Lisa satt även med i paneldebatten till evenemanget KVINNA läs mer här

>>Boka Ulla-Lisa som talare på Kvinnliga Talare

>>Läs mer om henne på Republics hemsida 

 

 

 

 

 

Senast uppdaterad ( 2011-04-11 )