3 strategier som ger dig extra timmar varje vecka PDF Utskrift E-post
2016-03-29
Att kämpa med övergångar mellan uppgifter är något många entreprenörer vittnar om. Att växla uppgift kräver att hjärnan skiftar fokus, vilket innebär en belastning på hjärnans s.k. exekutiva funktioner 1, som vi är beroende av för att påbörja och avsluta projekt. En del hjärnor överreagerar på dessa avbrott, med olust och uppskjutarbeteende. Här är tre strategier för att bemästra övergångar som sparar timmar varje vecka. Extra timmar varje vecka

Strategi 1 – Lär dig släppa taget
Många högpresterande individer är perfektionister och det kan vara svårt att bestämma sig för att något är tillräckligt bra. Bestäm en exakt tidpunkt då du ska avsluta ditt projekt. Ge dig själv sen ytterligare 15 minuter till, men inte mer. Du kan alltid gå tillbaka till projektet senare, men hela idén bygger på att du ska fortsätta förflyttningen framåt. Visst gillar du utmaningar? Låt denna bli din nästa!

Strategi 2 – Skilj på förberedelser och genomförande
Om du har problem med att påbörja ett projekt, dela upp förberedelser och genomförande. Förberedelsen ska vara kort – runt 10 minuter – och göras separat, exempelvis kvällen innan. Att rensa skrivbordet och plocka fram allt som behövs för att nästa morgon kunna köra igång, är ett exempel.

En variant av strategin innebär att du låtsas att du förbereder för att någon annan ska genomföra jobbet. Genom förberedelserna har din hjärna besökt framtiden och skapat en framtidsbild av projektets utformning och resultat. Detta kommer minimera motståndet genom att du brutit ner uppgiften i två delar, och skapat momentum.

 

Anna-Maria Lindell

Anna Maria Lindell | Advance
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den | 0733-32 40 72

Strategi 3 – Undvik växlingar under din fokustid
Vi har varje dag perioder då vår mentala och fysiska energi är hög och vi har lätt att fokusera och få saker gjort med lätthet, s.k. fokustid. Om vi då ägnar åt oss saker som intresserar oss, ökar chansen att hamna i s.k. hyperfokus.

Det är en intensiv och djupare form av fokus, där hjärnan har lättare att filtrera ut distraktioner och förbli fokuserad på uppgiften. Hyperfokus är en superkraft och en tid att vårda med omsorg. När vi befinner oss i denna djupare form av uppmärksamhet, tar det i snitt 30 minuter att skifta fokus: först tar vi oss upp ur ett djupt fokustillstånd, sedan skiftar vår uppmärksamhet till en ny uppgift och slutligen tar vi oss ner i hyperfokus igen.

Att växla mellan uppgifter under fokustid har därför ett högt pris och bör undvikas. Vilken av strategierna tror du gör störst skillnad för dig? När ska du prova? Att lära sig hantera motgångar av olika slag utmärker de entreprenörer som lyckas att realisera sina visioner.

1 Vad är exekutiva funktioner?
De exekutiva funktionerna utgör hjärnans beslutsfattare. Det är funktioner vi behöver för att ta oss självständigt mot ett mål, exempelvis:
• Motivation
• Organisera och Planera
• Prioritera
• Påbörja och slutföra
• Tidsuppfattning

Vi är därför starkt beroende av att dessa funktioner fungerar för att vi ska kunna realisera våra mål. Är du nyfiken på hur just du skulle kunna optimera din hjärnas beslutsfattare? Om du skriver upp dig för Advance nyhetsbrev kring området får du även en kostnadsfri video - "Sluta skjuta upp - Få saker gjort".   

Photo: Image courtesy of jscreationzs/ FreeDigitalPhotos.net 

     

 

Gillade du artikeln? Då kanske du är intresserad av denna webbkurs:

>> Bli pilot i ditt liv

 

Läs fler inspirerande artiklar:

>> 4 steg för att lyckas som högaktiv entreprenör

>> Stoppa mejllavinen - få mer tid över

>> Att leva platsoberoende - jobba mindre tjäna mer



 

Senast uppdaterad ( 2016-03-29 )