Skapa merförsäljning med enkla knep PDF Utskrift E-post
2017-01-17
Du vet själv att din produkt är helt suverän - toppen! Men hur övertygar du andra att köpa av dig? För att skapa ett sug efter det du säljer, gäller det att du är tydlig mot dina kunder, och att du jobbar smart och strukturerat. Här är 6 frågor att tänka på. Fler kunder mer försäljnign

Vad får kunden? För att kunna sälja framgångsrikt krävs att du ställer dig i kundens skor. Att du glasklart kommunicerar de fördelar kunden får genom att köpa av dig. Ju mer konkret du kan vara, desto bättre - kunden ska omedelbart förstå vilka resultat man kan förvänta sig av din produkt eller tjänst, och när.

Varför köpa av dig? Var tydlig med vad som är nytt, bättre och annorlunda med ditt erbjudande, jämfört med det som redan finns på marknaden. Vilka problem löser det du säljer? Vad kommer kunden att uppnå?

Varför handla nu? Gör det lätt för kunden att fatta köpbeslut. Använd tidsbegränsade erbjudanden, eller först till kvarn. Tala tydligt om vad man sparar nu - och indirekt, vad man förlorar på att köpa senare. Säljer du online kan du löpande uppdatera "antal besökare just nu", eller hur många varor som finns kvar till det rabatterade priset.


 

sanna koritz

 

 


Sanna Koritz | Create Business
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den | 08-519 715 17

Sanna Koritz ger resultatinriktat stöd inom försäljning, kommunikation och affärsstrategi. Läs mer på www.createbusiness.se

Hur kan du öka värdet? Värdet på din produkt - och lusten att köpa den - ökar om du erbjuder mer än det kunden betalat för. Hur kan ditt erbjudande bli ännu mer attraktivt för kunden? Kan du t ex erbjuda gratis mallar, checklistor, övningar...? Bjuda på tid eller konsultation? Eller skicka med en kompletterande produkt utan kostnad?

Vad säger andra? Att ensam skrika sig hes om den egna förträffligheten funkar sällan. Att använda nöjda kunder ökar din trovärdighet. Fråga dina favoritkunder om de kan tänka sig att ställa upp med nöjda-kund-citat. Och be dom att vara specifika i sina omdömen, och berätta vilka resultat de fick genom att handla av dig.

Står du för det du säljer? Hur mycket tror du på din produkt? Om du är bergsäker på värdet, bör du kommunicera det genom en övertygande nöjd-kund-garanti. Hur länge håller din produkt? Vilka effekter ger dina tjänster? Och vad kan man förvänta sig om det du lovat inte håller?

 

Kanske är du även intresserad av:   

>> Webbkurs: Sälj dig själv och våga ta betalt!

>> Boktips: Försäljning för dig som hellre käkar taggtråd än kontaktar kunder

Få fler tips från Sanna Koritz

>> 7 tips för att få nya kunder

>> Fler kunder med rätt priser

>> 6 tips för ett mer produktivt företagande

>> 5 Tips för smärtfritt sälj

>> Mindre sälj - mer service

>> Sälja genom struntprat eller sanning?

 

Senast uppdaterad ( 2017-01-17 )