Kund ångrar sitt köp (1 läser) (1) Gäster
Till sista Svara på det här inlägget Favoriserade: 0
ÄMNE: Kund ångrar sitt köp
#9702
Lillan (Medlem)
Inlägg: 53
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Kund ångrar sitt köp 6 år, 10 månader ago  
Hej

Jag fick utan vetskap tillbaka en såld vara från en kund som köpt mot faktura. Dvs kunden meddelade inte mig innan återsändande att denne ville ångra sitt köp.

Förpackningen är bruten. Jag kan inte sälja vara till annan kund på grund av detta.

Kunden skickade även tillbaka fakturan. Jag använder mig av Klarna AB för faktura hantering. Är inte kunden betalningssyldig jentemot Klarna.

Vilka rättigheter har kunden att använda sig av ångerrätten.

//Mia
 
  Logga in för att svara.
#9704
Frida (Medlem)
Inlägg: 385
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Sv:Kund ångrar sitt köp 6 år, 10 månader ago  
Vet inte hur Klarna funkar men det bör väl stå i något slags avtal mellan er?

Sedan beror det väl på hur/om du har formulerat Ångerrätt etc på din hemsida (om du säljer via nätet?)

Säg att det ändå är givet att kunden inte kan ångra sig - så är min erfarenhet tyvärr ändå att om kunden "bestämt" sig för att inte betala så kommer man inte få pengar heller. Det handlar oftast om för små summor för att det ska vara värt att ta vidare efter betalningspåminnelser.

Men att se till att rättigheterna/åtagandena är tydliga från båda parter är ett första steg som kan undvika en del problem.

Lycka till! Och uppdatera gärna tråden när du fått klarhet i Klarna, det är väl fler och fler som använder sig av dem.
 
 
Vill du också ha en signatur? Gå till Min meny och Ändra min profil - klicka på fliken foruminställningar!

En av grundarna till Driftig.nu som ingår i Beautiful Business AB.
www.driftig.nu
www.kvinnligatalare.se
www.beautifulbusiness.se
www.beautifulbusinessaward.se
  Logga in för att svara.
#9741
Webbfloristen (Medlem)
Inlägg: 30
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Sv:Kund ångrar sitt köp 6 år, 10 månader ago  
Gissar att du arbetar med distans / e-handel, förutsätter det när jag svarar. Har aldrig arbetat med e-handel, men efter vad jag förstår så är distanshandelslagen som gäller.
http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/20050059.htm

Enligt den har en kund rätt att undersöka varan och har 14 dagars returrätt. (så tror man får acceptera att förpackningar är brutna i stor utsträckning) Konsumenten ska meddela om den vill ångra köpet. På vilket sätt ”ett meddelande” ska distribueras anger inte lagen, därför gör olika personer olika tolkning. Har läst att vissa tolkar lagen som att en returnerad vara är en form av meddelande. Här är en tråd på ehandel.se där ångerrätten diskuteras ut och in: http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/336-vem-betalar- angerkoep-distans-och-hemfoersaeljningslag-fel-tolkning.html

Sen vad det gäller Klarna så står det säkert tydligt i era avtal sinsemellan vad som gäller vid returer osv.

Hoppas detta har löst sig för dig och fått koll på vad som gäller.
 
 
Min blomsterblogg:
www.blomsterpassion.se
  Logga in för att svara.
Till början Svara på det här inlägget
Powered by FireBoardfå de senaste inläggen direkt till ditt skrivbord