Bli tydlig – med processkartor PDF Utskrift E-post
2009-04-08
Ska du förklara för en kund hur du jobbar, inleda ett samarbete eller skapa en bättre och billigare produkt – då måste du sätta ord och bild på vad ditt företag gör. Det kallas processkartläggning och är en hel vetenskap, men för oss småföretagare räcker det med sunt förnuft och tio minuters koncentration. Här får du en mall för att snabbt och lätt illustrera ditt företags processer.

processkarta.jpg
Varför processkarta?
Att rita en processkarta, alltså en bild över vad ditt företag gör och i vilken ordning stegen kommer, gör att du:
- Får en överblick över vad du har att göra
- Lättare förklarar för kunder, partners och investerare hur du arbetar
- Upptäcker saker du borde göra men har glömt bort, eller ser onödigt extraarbete

Hur gör man?
För små företag arbetar jag med två nivåer av processkartor. Den första nivån visar stegen från kontakt med en ny kund, till uppnådda resultat både för kunden och för dig. Oftast kommer de i denna ordning:
1. Kontakt – de olika vägar du har för att komma i kontakt med nya kunder
2. Försäljning – hur du gör för att lotsa kunden till ett köp/avtal
3. Genomförande – hur du producerar och levererar din produkt
4. Resultat – vad kunden får ut av produkten, vad ditt företag får ut av affären, vad andra får ut av att din produkt används, till exempel kundens familj och vänner, samhället i stort, miljön eller folkhälsan
En processkarta på nivå 1 gör du helt enkelt genom att skriva dessa fyra eller fem ord på ett papper, och under respektive ord skriver du in de moment som ingår. processkartor_exempel (pdf) med ett företag som gör företagsanpassade utbildningar om stresshantering.

process_asa_plesener.jpg
Åsa Plesner | Artikelförfattare inom processoptimering
Driver företaget Resultatverkstan
0731-51 42 34 | Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Den andra nivån visar stegen för en av dessa fyra delar. Här blir du lite mer detaljerad och ritar in vad som händer om till exempel kunden väljer din standardprodukt eller en mer påkostad variant: vilka dokument du använder till stöd (kanske en offertmall, powerpoint-presentation, kursbok, påskägg… beroende på vad ditt företag gör) och hur lång tid det ska ta. processkartor_exempel (pdf).
Vill du få kartexemplen som mallar att fylla i, skicka ett mejl till Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den med rubriken ”processmall tack!” så kommer de inom 24 timmar.

Hur använder man kartorna?
Processkartan på nivå 1 tittar du på för att få en bild av balansen i ditt företag. Om du har väldigt många punkter under Genomförande, och nästan ingenting under Kontakt eller Försäljning, är det ett tecken på att det är dags att förbättra din marknadsföring.
När du ser processkartan upptäcker du också delar av verksamheten som kan förändras, effektiviseras eller plockas bort. Gör det! Allt som inte bidrar till resultaten stjäl tid, pengar och energi från dig och dina kunder.
Processkartan på nivå 2 används som checklista när du jobbar, eller som grund för att analysera hur du ökar kvaliteten och lönsamheten i ditt företag.

Exakt hur det går till – läser du i texten "Logga resultaten – så ser du dina framsteg" och i kommande texter av Åsa Plesner.
Senast uppdaterad ( 2009-04-09 )