Checklista för din marknadsplan PDF Utskrift E-post
2015-10-12
Det är lätt att ibland ryckas med av allt som händer runt omkring en. Helt plötsligt känns det som att du inte längre är säker på vilket håll du ska sikta mot. Men om du med jämna mellanrum går igenom din marknadsplan kan du komma upp på banan igen. Här får du en checklista över frågor du bör ställa dig för att ha koll på din marknadsplan. checklista marknadsplan

Marknadsplanen är viktig för dig då du med den kan kartlägga det viktigaste i din verksamhet, nämligen kunderna. Ska du dessutom försöka få en investerare på kroken är det viktigt att kunna visa att det finns en marknad för produkten/tjänsten du ska leverera och att ha en viss koll är alltid nödvändigt.

Ett företag med fokus på att lyckas bör ha värderingarna att de ska göra kunderna nöjda och att de ska prestera bättre än konkurrenterna.

Här får du en checklista över vilka frågor du bör ställa dig för att se om du har koll på din marknadsplan.

 

webbredaktör

Elise Ekelöf | Webbredaktör Driftig.nu
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Checklista för marknadsplanen:
• Är ditt unika kunderbjudande tydligt och precist formulerat ur kundens synvinkel?
• Hur stor är marknaden totalt? Hur stor är din målmarknad? Hur kommer den att utvecklas?
• Vilka kunder utgör ditt målsegment? Varför är just detta segment intressant för ditt företag?
• Vilka är konkurrenterna? Vilka substitut finns det för din produkt?
• Hur kommer din marknadsandel att utveckla sig? Vilken försäljningsvolym (omsättning) kan du räkna med?
• Vilket pris begär du för ditt erbjudande?
• Hur når du kunderna? Vilken distributionskanal kommer du att välja?
• Vilka marknadsföringsaktiviteter kommer du att genomföra? Hur mycket kostar marknadsföringen?
• Vilka hinder finns det för att komma in på marknaden? Hur kringgår du dem?

Har du koll på dessa frågor har du kommit en bra bit på väg när det gäller marknadsplanen.

Du kanske också är intresserad av:

>> Webbkurs: Planera för framgång på din marknad

>> Boktips: PR-Handboken

 

Vi tror även att dessa artiklar kan vara intressanta för dig:

>> Tänk rätt när du marknadsför - bra och billiga tips

>> Så skriver du ett pressmeddelande

>> Så får du gratis publicitet

 

   

Senast uppdaterad ( 2015-10-12 )