Så gör du affärsidé av din passion PDF Utskrift E-post
2012-10-12

Hur många gånger har du inte funderat över hur du i någon mån skulle kunna leva på ditt intresse? Att skapa någon form av business av sitt intresse är något som många drömmer om, och det behöver inte betyda att det ska ske på heltid eller på bekostnad av något annat! Här är fem steg som tar din passion och ditt intresse närmare en lönsam affärsidé.

Business av din passion

Läs Paulines fem steg till hur du gör business av din passion!

1. Bli expert
Lär dig allt du kan om ditt ämne/område. Är din stora passion att tillverka egna smycken? Bli ”Smyckes-Pauline/Anna/Ditt namn” med alla du känner och inte känner.

2. Hitta din publik
I vilka magasin och tidningar skrivs det om smycken? Jag kan komma på ett tiotal modemagasin på rak arm, men glöm inte heller bort alla de medier som fokuserar på DIY-pyssel (”do it yourself”). Det kanske inte finns något specifikt smyckesmagasin, men det finns enorma mängder av tidningar som vänder sig mot din målgrupp. Finns det forum eller webbplatser som kan relateras till detta?

3. Skapa din plattform och dina kanaler
Skapa en webbplats, blogg, facebooksida , twitterkonto och/eller Instagramkonto där du kan samla alla dina bilder, tips, råd och tankar. Led din publik hit och se till att hålla dina kanaler ständigt uppdaterade. När du har ett jämnt flöde av följare och besökare som engagerar sig i din smyckestillverkning så har du också exakt lika många potentiella köpare av smyckena du tillverkar och vill börja sälja. Kanske kan du komplettera din webbplats med en webbshop där man kan köpa dina smycken?

 

Pauline Eriksson




Pauline Eriksson | Frilansjournalist och författare
 www.stegettilleget.nu | Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

 

4. Skapa PR
Tidningar, tv och radio har mer eller mindre nyhetstorka med jämna mellanrum. Hjälp dem att fylla sina kanaler genom att pitcha din verksamhet för en nyfiken journalist. Försök även skapa PR hos bloggare som skriver om t.ex. smycken/mode/trender. En länk till din webbshop från en bloggare med 20 000 följare per dag kan sparka igång din försäljning utan dess like.

5. Håll hög frekvens
Håll ett högt tempo och en hög frekvens. Se till att hålla alla dina kanaler och plattformar uppdaterade. Var snabb med att svara på kommentarer, mejl och inlägg i början för att driva trafik och bibehålla intresset.

 

 

>> Över 1000 affärsidéer som du kan förverkliga

>> Så fungerar Starta eget-bidrag

>> Sök stipendier - så gör du

 

 


Senast uppdaterad ( 2012-10-14 )