Skaka liv i din affärsidé – så du når målet PDF Utskrift E-post
2016-10-18

Minns du vad du vill uppnå med att driva företag? Det är viktigt att ibland skaka liv i din egentliga affärsidé och ge dig själv chansen att ägna tid åt det som du och företaget faktiskt är bäst på. Spana in en enkel mall i fyra steg – för att plocka fram gnistan i dig och för att ditt företag ska nå målen.
maltavla.jpg

Steg 1 – ditt företags syfte
Om du har en skriven affärsplan, plocka fram den och titta på hur du har formulerat din affärsidé. Om du inte har någon nerskriven plan, svara på följande frågor:

– Vad får dina kunder ut av din produkt eller tjänst?
– På vilket sätt förbättrar ditt företag dina kunders liv?
– Vilka kunder har mest att vinna på att anlita just ditt företag?

Detta gör att du ställer in dig mentalt på varför ditt företag är viktigt.


Steg 2 – ditt nuläge

Skriv ner de tre till fem viktigaste händelserna för ditt företag. Om de var positiva eller negativa spelar ingen roll; skriv bara kort ner i punktform vilka händelser som du spontant känner har påverkat dig och företaget mest under året. Intill varje händelse, skriv ner vad du har lärt dig tack vare händelsen.

Läs igenom det du har skrivit och rikta sedan tankarna på det kommande året. Skriv ner, spontant och ocensurerat, vad du känner, tänker och tror om kommande år för ditt företags räkning. Är du inspirerad, rädd, trött eller förväntansfull? Vad vill du ha för känsla om ett år?


Steg 3 – dina mål
Stanna kvar i vad du just har skrivit om dina känslor och förväntningar inför året. Ta några djupa andetag och försök formulera vad du skulle vilja uppnå. Skriv snabbt ner vad som kommer upp och känn efter så att du får ur dig allting.

När du är klar, läs igenom vad du har skrivit och välj ut tre eller fyra områden och skriv om dem som mål för dig själv under året. Ibland får man höra att det är väldigt viktigt HUR man skriver mål. Formulera målen så att du själv blir glad av att läsa dem. Lev dig in i vad det skulle innebära att nå de här målen. Vad skulle bli annorlunda? Skriv ner det!

process_asa_plesener.jpg
Åsa Plesner | Artikelförfattare inom processoptimering
Driver företaget Resultatverkstan
0731-51 42 34 | Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Nu kommer en viktig fråga: vad behöver du för att nå dina mål? Behöver du göra någonting annorlunda? Behöver du lära dig något nytt? Behöver du ta hjälp av någon?
Se upp om du svarar ”jag behöver bara skärpa mig”! Att ”skärpa sig” är svårt, annars skulle du ha gjort det för länge sedan. Behöver du i själva verket nya vanor? Vad behöver du göra för att nöta in den nya vanan? Skriv ner!

 
Steg 4 – din plan för att nå målen
Nu är du färdig att formulera din arbetsplan.
Ta ett nytt papper och skriv rubrikerna MÅL, BEHOV, RESURSER/JAG HAR och PROCESSER/SÅ GÖR JAG.

Under MÅL skriver du dina mål.
Under BEHOV skriver du vad du behöver för att nå målen.
Under RESURSER/JAG HAR skriver du in allt du redan har tillgång till, som kommer att hjälpa dig att nå målen. Det kan vara tid, pengar, kunder, lokaler eller kontakter, men också personliga egenskaper som till exempel mod, humor eller entusiasm.
Under PROCESSER/SÅ GÖR JAG punktar du upp hur du ska göra för att nå dina mål. Ta ett mål i taget och skriv ner vad du ska göra, i vilken ordning stegen ska komma, och på vilket sätt du ska göra dem.

Gratulerar – nu har du en plan som utgår från ditt företags grundläggande idé och dina högst personliga tankar och förutsättningar just nu.

>>läs om hur du gär din hemsida mer lättläst

Senast uppdaterad ( 2016-10-18 )