| Ändra livsstil och drick 2 glas rödvin varje dag! | |||
| (2009-09-06) Skrivet av Christina Sandström | |||
| -Vi behöver bara göra måttliga livsstilsförändringar för att uppnå en riskreduktion vad gäller hjärt- och kärlsjukdomar med upp till 90 procent. Motionera måttligt, äta hälsosam mat och hitta tillbaka till naturen, säger Bo Dettner, läkare, specialist inom allmänmedicin och ortopedmedicin - medicinsk rådgivare med 30 års erfarenhet av arbete inom landstinget. Hans påstående är baserat på Karolinska Institutets forskning. Bo Dettner är på många sätt kontroversiell och anser bl.a. att landstinget motarbetar utvecklingen mot förebyggande hälsovård. Han menar att man vill spara pengar inom den offentliga vården, men sparar på resurser istället – vårdpersonalen. -Vi kan själva designa vår hälsa. Det är bara att titta på urbefolkningarna och vad de äter och hur de mår. Hos dem finns inga av de välfärdssjukdomar vi lider av. Dettner rekommenderar också 2 glas vin om dagen, om man tål det. Gärna rött så får vi i oss en mängd antioxidanter på köpet. Forskning visar att vi då reducerar risken för hjärt- och kärlsjukdomar med 40 – 70 procent. Bo Dettner kommer inom kort ut med boken Hälsan i ett nötskal baserad på färsk medicinsk forskning. Medförfattare är Ronny Kvist. Båda är engagerade inom Hälsolandslaget. Dettner inom området medicin, hälsa & rehab. Vidare har han föreläst under många år i olika hälso- och sjukvårdssammanhang. Han är också engagerad som medicinsk granskare på uppdrag av olika företag. Bo Dettner har en holistisk syn på hälsa och förespråkar meditation, floating och massage. Den 30 september föreläser Bo Dettner i Luleå – Kulturens Hus. Arrangeras av Kompetensfokus i samarbete med föreningen Friskvård & Hälsa Information på Internet: Bo Dettner i E-life intervju http://www.e-life.se/viktbalans/halsa.aspx Bo Dettner i TV4 nyhetsmorgon http://www.tv4.se/1.983481 Hälsan i ett nötskal http://www.kompetensfokus.com/EVENEMANG | |||
| [ Tillbaka ] | |||